GABINET WETERYNARYJNY PLUTO UL. KS. KNOSAŁY 61A, RADZIONKÓW

19 listopada 2022

Pomiar ciśnienia u psów i kotów

Nadciśnienie tętnicze to schorzenie kojarzone głównie z ludźmi, tymczasem na tę dolegliwość, mogą również cierpieć nasze zwierzęta. Właśnie ze względu na ryzyko powikłań tej przypadłości, warto raz na jakiś czas zbadać ciśnienie u swojego czworonożnego przyjaciela. Pomiar ten może bowiem wskazywać także na inne toczące się w organizmie choroby. Jakie? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Pomiar ciśnienia tętniczego u zwierząt domowych

Wykonanie pomiaru ciśnienia krwi u kota lub psa nie jest skomplikowane i mocno przypomina badanie wykonywane ludziom. Zwierzęta najczęściej bada się na kończynie piersiowejmiedniczej bądź na ogonie, na które to nakłada się specjalny mankiet. Wypełniany powietrzem po wcześniejszym zlokalizowaniu pulsu i przyłożeniu specjalnej sondy, powolnie opróżniany, pozwala wskazać aktualny wynik ciśnienia krwi.

Chcąc uzyskać wiarygodny pomiar, warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa pupila i zapewnić mu względny spokój. Pomiar ciśnienia krwi bez problemu może być wykonywany przy okazji każdej wizyty u weterynarza. Zaleca się jednak przeprowadzenie takiego badania co najmniej raz do roku u zdrowych, młodych osobników, co pół roku u zwierząt powyżej 7 roku życia, a u pacjentów ze stwierdzonymi chorobami wewnętrznymi (głównie przewlekłą niewydolnością nerek) raz na 3 miesiące.

O czym może świadczyć wysokie ciśnienie u psa lub kota?

Podobnie jak u ludzi, także wśród psów i kotów wysokie ciśnienie krwi wskazywać może na różne dolegliwości zdrowotne. Ciśnienie zależy bowiem od siły skurczu serca, oporu, jaki stawiają naczynia krwionośne krwi oraz jej lepkości. Najczęstszą przyczyną podwyższonego ciśnienia u psów i kotów jest ostra lub przewlekła niewydolność nerek.

Nadciśnienie tętnicze może wskazywać również na inne choroby. Nieleczone może mieć szkodliwy wpływ na układ krążenia i nerwowy zwierzęcia, ale także powoduje zaburzenia pracy nerek, mózgu i wzroku.

Sama dolegliwość jest dość podstępna i w wielu przypadkach nie daje we wczesnym stadium żadnych objawów. Właśnie dlatego, tak ważne jest, by badać zwierzęta regularnie. Tym, co zdecydowanie powinno skłonić właściciela do wizyty w lecznicy w celu pomiaru ciśnienia, są takie symptomy jak:

• osłabienie wzroku, oczopląs,
  • krwawienie z nosa,
  • drgawki,
  • kręcenie się zwierzęcia w kółko,
  • szybkie męczenie się,
  • duszności.

Badanie ciśnienia u kota

Podwyższone ciśnienie krwi u psa

Wysokość ciśnienia krwi u psów uzależniona jest od wielu czynników, w tym między innymi od wieku pupila, jego kondycji fizycznej, płci, a nawet rasy. Zbyt wysokim wartościom sprzyjają otyłość, cukrzyca i podeszły wiek.

Zakłada się, że prawidłowe ciśnienie krwi u psów to te mieszczące się w granicach 110 do 140 mmHg dla ciśnienia skurczowego i 55 do 80 mmHg dla rozkurczowego.

Pomiar powyżej normy powinien skłonić właściciela do poszukiwania przyczyn takiego stanu. Zwierzęta te najczęściej cierpią bowiem na tzw. nadciśnienie wtórne, czyli związane z występowaniem innych chorób ogólnoustrojowych.

Podwyższone ciśnienie krwi u psów może wskazywać na:

• niewydolność krążenia,
  • obecność guza chromochłonnego nadnerczy,
  • niewydolność nerek,
  • cukrzycę,
  • nadczynność kory nadnerczy, czyli chorobę Cushinga,
  • zawyżoną produkcję aldosteronu przez nadnercza.

Nadciśnienie u psów może być wywołane również przez niektóre leki – np. niesterydowe leki przeciwzapalne czy erytropoetyny.

Nieleczone nadciśnienie może nieść ze sobą szereg negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Tu wymienić można, chociażby przerost lewej komory sercarozwarstwienia siatkówkinapady drgawkowe czy postępującą niewydolność nerek.

Nadciśnienie tętnicze u kota

Nieco inne normy przyjmuje się podczas pomiarów ciśnienia krwi u kotów. Tu prawidłowe wyniki to te wskazujące 120/80 mmHg. Mimo to nadciśnieniem uznaje się stan, w którym pupil osiągnie wynik przekraczający 180/120 mmHg. Podobnie jak u psów, także i u kotów zawyżony pomiar może być uzależniony od wielu czynników – głównie związanych ze schorzeniami wewnętrznymi.

Nadciśnienie u kotów często związane jest z występowaniem schorzeń pierwotnych, w tym nadczynności tarczycycukrzycyakromegalii czy niewydolności nerek.

Nieleczone nadciśnienie tętnicze u mruczących pupili może realnie zagrażać ich zdrowiu i życiu. Prowadzić może bowiem do:

• niewydolności serca,
  • obrzęku mózgu,
  • zaburzeń rytmu serca,
  • ciężkiej niewydolności nerek,
  • krwotoku naczyniowo-mózgowego,
  • duszności,
  • nagłej utraty wzroku.

Pies lub kot z podwyższonym ciśnieniem krwi – jakie badania wykonać?

Kiedy lekarz stwierdzi zbyt wysokie ciśnienie krwi u twojego pupila, warto wykonać dodatkowe badania, które z dużym prawdopodobieństwem wskażą dokładną przyczynę tego odchylenia. Chcąc kompleksowo zbadać o psa lub kota pod kątem występowania nadciśnienia tętniczego, należy wykonać przede wszystkim:

Nadciśnienie u psa lub kota – leczenie

Jako że nadciśnienie u psów i kotów najczęściej związane jest z występowaniem chorób towarzyszących, to samo leczenie dolegliwości powinno przebiegać dwukierunkowo. Znając dokładną przyczynę powstania nadciśnienia u zwierząt, należy wdrożyć terapię choroby podstawowej (np. nadczynności tarczycy czy choroby nerek), a następnie zastosować leczenie nadciśnienia. Kompleksowe działanie pozwoli zmniejszyć ryzyko groźnych dla zdrowia powikłań.

U psów leczenie farmakologiczne najczęściej wdraża się dopiero przy ciśnieniu powyżej 180/120 mmHg – w tym wypadku zachodzi ryzyko uszkodzenia wielonarządowego. U kotów leki na nadciśnienie podaje się w przypadku ciśnienia skurczowego powyżej 180 mmHg i rozkurczowego wyższego niż 120 mmHg.

Zawyżony poziom ciśnienia krwi niewymagający farmakoterapii obliguje do zmiany diety pupila przez zmniejszenie spożycia soli.

Podejrzewasz u swojego pupila problemy z ciśnieniem? Chcesz sprawdzić, jakie ciśnienie ma twój kot lub pies? Zapraszamy do naszego gabinetu Pluto (Radzionków). Szczegóły naszej oferty znajdziesz w zakładce leczenie psów oraz leczenie kotów.

GODZINY OTWARCIA GABINETU:

poniedziałek - piątek: